Wednesday, October 7, 2009

The dream-weavers at Reuters

In an effort to affix blame to Israel for the years of horrendous bloodshed otherwise known as the Palestinian "intifada", Reuters' writers frequently assert that Palestinian violence occurred as a spontaneous response to Ariel Sharon's visit to the Temple Mount/al-Aqsa mosque compound in September of 2000. Douglas Hamilton today writes:

"He [Mohammad Dahlan] compared the week's events to violence that erupted after Israeli right-winger Ariel Sharon visited the site in 2000, triggering a Palestinian uprising against Israel."

Quite apart from the puerile reference to Sharon as a "right-winger", Hamilton is again misrepresenting the historical facts behind the cause of the intifada. Here's what PA Communications Minister, Imad Al-Faluji said in March 2001:

"The Al-Aqsa Intifada emphasizes these principles and axioms. Whoever thinks that the Intifada broke out because of the despised Sharon's visit to the Al-Aqsa Mosque, is wrong, even if this visit was the straw that broke the back of the Palestinian people. This Intifada was planned in advance, ever since President Arafat's return from the Camp David negotiations, where he turned the table upside down on President Clinton. [Arafat] remained steadfast and challenged [Clinton]. He rejected the American terms and he did it in the heart of the US."

A direct quote from an authoritative Palestinian source. Yet Reuters' writers persist in spinning a yarn at every opportunity. Irresponsible, unprofessional, and unethical journalism pure and simple. A clear violation of Reuters Trust Principles as well as the tenets of its Handbook of Journalism. Where is Dean Wright? Where is David Schlesinger?

For shame.

1 comment:

  1. From their site: "As Reuters journalists, we never identify with any side in an issue, a conflict or a dispute"
    I believe in Santa too.
    Elly Soerensen