Wednesday, December 1, 2010

Reuters assumes its readers are idiots

Reuters correspondent Nidal al-Mughrabi, whose reporting is accurate less often than a broken clock, trumpets for his audience:

Hamas would honor referendum on peace with Israel

Then again, there is the fine print:
"We accept a Palestinian state on the borders of 1967, with Jerusalem as its capital, the release of Palestinian prisoners, and the resolution of the issue of refugees," [Hamas leader Ismail] Haniyeh said, referring to the year of Middle East war in which Israel captured East Jerusalem and the Palestinian territories.
As noted on this site many times, there are no 1967 borders.  There are only Armistice Lines drawn in green ink following the Arab-Israeli war of 1948 demarcating the point where the Arab Legion and Israeli forces suspended fighting.   These Armistice Lines allowed Jordan to bifurcate and occupy the city of Jerusalem for 19 years, destroy synagogues, and pave the streets with Jewish headstones until Israel liberated and reunified the city in 1967.  This is what Hamas is accepting.

Haniyeh's statement is valuable however, for what it tells us about Reuters' attitude toward its readers.  Note that despite Reuters attempts ad nauseam, to maintain the fiction of two cities ("East Jerusalem", and presumably "West Jerusalem"), Hamas is more forthright, as well as accurate, in referring to the city it demands for the Palestinian Arab capital as simply "Jerusalem".

No sophistry or condescension here, two of Reuters specialties.

No comments:

Post a Comment