Thursday, April 26, 2012

Israeli authorization of Jewish settlements gives lie to Reuters previous reporting

The Israeli government announced this week that it was going to formally authorize three Jewish settlements in Judea and Samaria (the "West Bank").

Here's how Reuters reports on the development:
Peace Now, an Israeli anti-settlement group, said the change of the three outposts' status marked the first time since 1990 that the Israeli government had established a new settlement, adding that the four-man committee did not have the authority to approve the change.
What's fascinating about the statement by Peace Now, is that it gives lie to the hundreds of stories Reuters has published over the last few years suggesting that Israel has been "expanding settlements".

As Reuters itself now reports, there has been absolutely no new Israeli-authorized settlement in the original Palestinian territories for over two decades.

During that period, Israel has approved only the building of additional homes (or additions to homes) within existing and boundary-limited communities, which incidentally, sit atop less than 2 percent of the land.  (Here too, Reuters frequently misleads its readers by suggesting that Israeli-approved settlements consume much of the West Bank).

With news of the first new Israeli settlements in 22 years, we see that Reuters has been systematically prevaricating for nearly as long.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment